In de ochtend start de dag met een ‘inloop’. Vanaf half negen start de lesdag. De kinderen leggen ’s ochtends het werkpakket klaar waarmee zij aan de slag gaan. Het werkboek, het doelenboekje, de etui en het zelfstandig werk-blokje liggen klaar op tafel.

Als de kinderen aan de slag gaan zijn er voor de werkmomenten verschillende werkplekken beschikbaar. Dit kan in de klas aan de eigen tafel, keuze-werkplekken in de klas, werkkleedjes of in de ‘huisjes’ in de hal zijn. Hierdoor is er veel plek voor zelfstandig werken, samenwerken en het bewegend leren. Via “een kijkje in de klas” kunnen ouders inschrijven om ook eens mee te kijken hoe het één en ander gaat in de klas.

DoelenboekjesDoety Art103

Vanaf groep 3 wordt gefaseerd aangeleerd om te werken met een dag- of weekplanner. Daarop staat beschreven welke taken er voor ieder vakgebied op de planning staan.
De kinderen werken vanuit de kerndoelen die zijn uitgewerkt in doelenboekjes. Hierin worden o.a. reken- en taal/spellingmethoden als bronnen gebruikt. Na de start van de dag vullen de kinderen hun doelenboekje in. Zij kiezen zelf een vak. Daarna bepalen zij aan welk doel van dat vak zij gaan werken. Of zij gaan een doel bewijzen, zodat ze het kunnen afsluiten en door kunnen naar een volgende uitdaging. Het werken met doelenboekjes wordt ook vanaf groep 3 gefaseerd aangeboden.

Zelfstandig werkmomenten

Door de dag heen zijn er twee “zelfstandig werkmomenten”. Vanaf groep 4 is de afspraak dat de kinderen daarin elke dag met de vakken rekenen, taal, schrijven en spelling aan een doel gaan werken. 
De volgorde mogen zij zelf bepalen net als het moment van bewijzen. De doelen kunnen de kinderen behalen door te oefenen op het (eigen) Chromebook, in een werkschrift of door middel van een werkblad of (bewegend) leerspel. Hierin hebben zij ook een eigen keus. Het is maar net hoe je het fijnst leert.
Naast de schooldoelen mogen de kinderen ook een eigen doel opgeven waaraan zij graag willen werken. Twee keer per jaar maken de kinderen een IEP-toets zodat de doorgaande ontwikkeling van elke kind goed gevolgd kan worden.

Coaching & instructie

De leerkrachten en onderwijsassistenten coachen de kinderen. Soms hebben de kinderen nog hulp nodig bij het maken van hun keuzes. Alle nieuwe lesstof wordt uitgelegd in de ingeplande instructiemomenten. Deze kunnen de kinderen elke dag zien op de planning op de whiteboards in de klas.

Kindgesprekken 

Ons schooljaar kent 4 periodes. Deze worden afgesloten met een vertraagde week. Hierin worden de doelenboekjes afgesloten en vinden de kindgesprekken plaats. In deze week nemen we de tijd om met de kinderen te reflecteren en vooruit te kijken.

Gymnastiek en gastlessen

In groep 3 en groep 4 hebben de kinderen op maandag gymnastiek van een vakleerkracht in de inpandige gymzaal. 

Kanjertraining

Elke week besteden wij aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dat doen we soms met behulp van de methode kanjertraining en soms vanuit de visie van de Gouden/Zilveren/Bronzen Weken om zo op een speelse en natuurlijke manier de waarden en normen binnen onze school en onze maatschappij te leren kennen en uit te dragen. Hierin is o.a. aandacht voor het thema pesten. 

Pauzemomenten

Tijdens de pauzemomenten kunnen de kinderen afwisselend spelen op de voor- of achter-speelplek of op het speel- en voetbalterrein aan de overkant van de school. Ook gaan we af en toe gezellig langs de dieren in het naastgelegen dierenpark. We heten tenslotte niet voor niets "het P@rk!"