Op DKC het P@rk werken we met een kwaliteitscyclus om de kwaliteit van het onderwijs continu te verbeteren. Dit doen we onder andere door middel van groepsbezoeken van de directeur, gesprekken en analyses van de resultaten en door te werken in leerteams en gebruik te maken van bord- en werksessies. Het jaar is verdeeld in vier periodes. Aan het einde van elke periode blikken we terug en kijken we vooruit. Op deze manier werken we als team gezamenlijk aan het behalen van de doelen in het jaarplan en waarborgen wij de kwaliteit van ons onderwijs.
De speerpunten voor het schooljaar 2025-2026 zijn:
- Dit jaar starten wij met rekenmethode de Wereld in Getallen.
- Dit jaar behouden we ons 1F niveau en groeit ons 2F/1S niveau naar 41%.
- We borgen onze Daltonvisie en manier van werken, zodat deze beter aansluit bij de leerlingen.
- We maken een beleidsplan voor digitale geletterdheid en zetten de eerste stappen om dit in ons onderwijs te gebruiken.
- Engels is een belangrijk speerpunt in ons kindcentrum. Dit jaar vindt de vierjaarlijkse certificering van ons Early Bird certificaat plaats.
- Wij gaan ons oriënteren en maken een keuze voor een nieuwe technisch lezen methode voor groep 3 en een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling.
- We bewaken de doorgaande leerlijn van het burgerschapsonderwijs en houden zicht op de kwaliteit en ontwikkeling.
- Wij werken aan het vergroten van ouderbetrokkenheid bij het onderwijs en de ontwikkeling van onze leerlingen.
Bovenstaande punten zijn terug te vinden in ons jaarplan. Bij elk speerpunt is een leerteam ingericht. De leerteams hebben de opdracht om vorm en inhoud te geven aan bovenstaande speerpunten en op geplande vaste momenten nemen zij het team mee zodat er eigenaarschap bij het team ontstaat en iedereen goed geïnformeerd is. De directeur heeft hierbij de helikopterview, zij bespreekt het jaarplan en de voortgang van de leerteams in het MT en twee keer per jaar evalueert zij met het team de speerpunten. Vervolgens wordt dit besproken in de kindcentrumraad (MR+OC opvang). Op deze manier werken we als team samen aan continue ontwikkeling van ons kindcentrum.
Resultaten
Alle leerlingen van groep 8 maken een doorstroomtoets, op het P@rk maakte wij voorgaande jaren gebruik van de toets IEP. Vanaf schooljaar 2025-2025 maken we gebruik van de ‘Leerling in Beeld’ van CITO. Met deze toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Welke percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welke percentage het streefniveau?
Op het P@rk is het fundamenteel niveau voor schooljaar 2024/2025 door 96,7% van de leerlingen behaald. Voor vergelijkbare scholen ligt dit percentage op 94,8%.
Op het P@rk is het streefniveau voor schooljaar 2024/2025 door 38,3% van de leerlingen behaald. Voor vergelijkbare scholen ligt dit percentage op 53,4%.
De inspectie beoordeelt de resultaten van de doorstroomtoetsen op basis van het gemiddelde van de laatste drie schooljaren (2022/2023, 2023/2024 en 2024/2025). Voor het fundamenteel niveau ligt dit gemiddelde resultaat van het P@rk op 90,9%, dit is boven de signaleringswaarde van 85% en voldoende.
Voor het streefniveau ligt dit gemiddelde op 36,2% en daarmee nog onder de signaleringswaarde van 41,2% wat als onvoldoende beoordeeld is. Ten opzichte van afgelopen jaren zien we een stijgende trend in de resultaten van beide niveaus en daarmee duidelijke verbetering.