Op ons kindcentrum werken we handelingsgericht. Handelingsgericht werken is een vaste en doordachte manier van werken die ons helpt om elk kind zo goed mogelijk te ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling. 

We kijken goed naar wat een kind nodig heeft om te kunnen leren en groeien. Daarbij letten we niet alleen op wat er moeilijk gaat, maar juist ook op wat er al goed gaat. We stemmen het onderwijs hierop af, zodat elk kind passend onderwijs krijgt. 

Wat betekent dat in de praktijk? 

Handelingsgericht werken zorgt ervoor dat we als team duidelijk en gestructureerd samenwerken. Leraren, kwaliteitscoördinatoren en andere deskundigen werken volgens een aantal uitgangspunten. Die helpen ons om het onderwijs en de begeleiding van leerlingen zo effectief mogelijk te maken. 

Deze uitgangspunten zijn; 

  • We werken doelgericht: we stellen duidelijke doelen voor elk kind. 
  • We stemmen goed af met elkaar en kijken naar de wisselwerking tussen kind, leraar en omgeving.
  • De onderwijsbehoeften van het kind staan centraal: wat heeft het kind nodig om goed te kunnen leren? 
  • Leraren maken het verschil, en ouders spelen een belangrijke rol in de ondersteuning. 
  • We kijken naar de positieve kanten van kinderen, ouders en leraren.
  • We werken samen: ouders, school en andere betrokkenen trekken samen op.
  • We werken systematisch en open: we leggen uit wat we doen en waarom.

Deze manier van werken gebruiken we op alle niveaus binnen de school en bij het inschakelen van extra hulp of onderzoek. Het helpt ons om de juiste keuzes te maken, passende ondersteuning te bieden en samen met ouders te blijven volgen hoe het met hun kind gaat. 

De vijf niveaus van ondersteuning 

Binnen handelingsgericht werken gebruiken we een piramide om de vijf niveaus van ondersteuning weer te geven. Hoe hoger in de piramide, hoe meer ondersteuning en overleg er nodig is. 
Deze niveaus zijn: 

  • Sterk basisaanbod 
  • Extra aandacht binnen de klas (intensivering)  
  • Verdere intensivering, extra begeleiding 
  • Intensieve extra ondersteuning 
  • Plaatsing op een andere plek (gespecialiseerd onderwijs). 

Hoe werkt het? 

We starten altijd met wat een kind nodig heeft binnen de klas. Als dat niet voldoende blijkt, kunnen we extra hulp inschakelen, bijvoorbeeld van een intern begeleider of externe deskundige. Als een kind bijvoorbeeld van niveau 2 naar niveau 3 gaat, dan blijft de hulp van niveau 2 gewoon doorgaan. Elk niveau bouwt verder op het vorige. Zo stapelen we de ondersteuning op, zodat leerlingen steeds de hulp krijgen die ze nodig hebben. 

Waarom doen we dit? 

Op deze manier zorgen we ervoor dat elk kind op de juiste manier geholpen wordt. We kijken goed naar wat een kind nodig heeft en geven steeds een beetje meer ondersteuning als dat nodig is. 
Stap voor stap naar extra ondersteuning.

Op onze school werken we met een stappenplan dat eruitziet als een soort piramide. Deze piramide laat zien hoe we leerlingen begeleiden en ondersteunen. 

 

Niveau 1 – Sterk basisaanbod 

Dit is de basis die alle kinderen op school krijgen. 
Het betekent dat we zorgen voor goed onderwijs in elke klas: 

  • Sterk onderwijs vanaf het begin: We bieden een rijk en doordacht lesaanbod, al vanaf de jongste groepen. 
  • Leren met plezier en betekenis: Onze lessen zijn boeiend, sluiten aan bij hoe kinderen het best leren en zorgen ervoor dat kinderen actief meedoen en nieuwsgierig blijven. 
  • Rust, structuur en veiligheid: In onze klassen heerst rust en duidelijkheid. We zorgen voor een fijne sfeer waarin elk kind zich veilig en gezien voelt.
  • Betrokken en deskundige leraren: Onze leraren zijn ervaren en hebben hart voor hun vak. Ze weten wat kinderen nodig hebben om te groeien en helpen hen stap voor stap verder. 
  • Aandacht voor ieder kind: We houden goed in de gaten hoe het met elk kind gaat. Als er extra hulp nodig is, zijn we er snel bij. 
  • Taalvriendelijke school: We leren kinderen goed Nederlands, maar andere talen – zoals thuistalen – zijn bij ons ook welkom. We waarderen de taal die kinderen van huis uit meekrijgen. 
  • We maken gebruik van landelijke protocollen voor het signaleren van dyslexie en dyscalculie. 
  • Hiermee zorgen we ervoor dat de meeste kinderen zich goed kunnen ontwikkelen. 

Niveau 2 – Extra aandacht binnen de klas (intensivering) 

Soms heeft een kind iets meer ondersteuning nodig dan het basisaanbod biedt. Bijvoorbeeld: 

  • Extra uitleg 
  • Meer herhaling van de lesstof 
  • Een ander soort instructie of extra oefening

Dit gebeurt gewoon binnen de klas, door de eigen leraar. In dit schema noemen we enkele veelvoorkomende voorbeelden. 

 

Niveau 3 – Verdere intensivering, extra begeleiding 

Op niveau 3 bieden we intensievere begeleiding aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit kan gaan om leerproblemen (zoals rekenen of taal), een ontwikkelingsvoorsprong, gedrags- of sociaal-emotionele uitdagingen, of fysieke beperkingen. 
De begeleiding vindt meestal plaats in kleine groepjes, soms buiten de klas, en wordt gegeven door de leerkracht of een onderwijsassistent. We werken daarbij doelgericht en op maat, zodat elk kind de kans krijgt zich optimaal te ontwikkelen. 

Wie kan hierbij adviseren of ondersteuning bieden? 

  • Externe specialisten, zoals een logopedist of fysiotherapeut, medewerkers samenwerkingsverband
  • De leerplichtambtenaar of de jeugdarts van de GGD 
  • Organisaties die IQ-onderzoek uitvoeren of ontwikkelingsonderzoek doen 

Samen met ouders en adviseurs zoeken we naar de beste aanpak om jouw kind verder te helpen. In dit schema noemen we enkele veelvoorkomende voorbeelden: 

Niveau 4 – Intensieve, extra ondersteuning 

Soms is extra begeleiding binnen de school (niveau 3) niet voldoende om een kind verder te helpen. In dat geval is intensieve, individuele ondersteuning nodig (niveau 4). 
We schakelen dan hulp in van buiten de klas of buiten het schoolteam. Vaak gebeurt dit in overleg met het Samenwerkingsverband (SWV), dat scholen ondersteunt bij het vinden van passende hulp. 

Wat houdt dit in? 

  • Er wordt samen gekeken wat het kind én de leerkracht nodig hebben. 
  • De ondersteuning vindt meestal één-op-één plaats, en blijft waar mogelijk op de eigen school. 
  • Aanvraag bij het schoolbestuur voor extra financiële middelen  
  • Aanvraag bij het samenwerkingsverband voor een mogelijke deeltijd plaatsing DaVinci 

Wie kunnen hierbij betrokken worden? 

  • Behandelaren bij dyslexie of dyscalculie 
  • Speciale onderwijsinstellingen zoals Kentalis (taal/spraak) of Koninklijke Visio (slechtziendheid) 
  • Experts van het Samenwerkingsverband IJssel|Berkel 
  • Experts vanuit het speciaal onderwijs of andere zorgpartners 

Zo zorgen we er samen voor dat ieder kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. In dit schema noemen we enkele veelvoorkomende voorbeelden. 

Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) 

Wanneer een kind intensieve, individuele ondersteuning nodig heeft op school (niveau 4), stellen we samen een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan beschrijft de doelen voor je kind en welke ondersteuning nodig is om die te bereiken. 

Belangrijk daarbij is dat we dit samen met jou en je kind doen. In het OPP leggen we duidelijk vast: wie doet wat, waarom, hoe en wanneer? Zo weet iedereen wat er verwacht wordt en werken we als team aan de ontwikkeling van je kind. 

De afspraken in het OPP kunnen verschillen per leerling. Soms is de ondersteuning licht en tijdelijk, soms is die intensiever of structureel. Het plan helpt ons om de begeleiding goed af te stemmen op wat jouw kind nodig heeft. 

Hoorrecht bij ontwikkelingsperspectiefplan 

Zowel de ouders als het kind, mogen meepraten over de extra hulp of ondersteuning die wij als kindcentrum aan het kind willen bieden. Dat noemen we het hoorrecht. Hoe de hulp of ondersteuning voor jouw kind eruit gaat zien schrijven we op in een plan, het ontwikkelingsperspectiefplan. Als we zo’n plan maken, zullen we je daar altijd bij betrekken en jouw of jullie mening opschrijven. Je hebt als ouders het recht om in te stemmen met het handelingsdeel van het plan. Ook je kind vragen we wat het van het plan vindt en ook dat wordt in het plan opgeschreven. 

Niveau 5 – Plaatsing op een andere plek (zoals speciaal onderwijs) 

In sommige gevallen bespreken we samen met het samenwerkingsverband én jullie als ouders of een andere reguliere school in de wijk beter past bij de ondersteuningsbehoefte van jullie kind. Het kan ook zo zijn dat een kind beter tot zijn recht komt in een meer gespecialiseerde vorm van onderwijs, zoals speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO). 

We proberen jou als ouder dus zo vroeg mogelijk te betrekken zodat je kunt meedenken over de hulp aan jouw kind. Ook als je zelf zorgen hebt over je kind, willen we graag dat je dit deelt met school. Je kunt dit het beste bij de leraar aangeven. De leraar kan dan samen met jou bekijken wat er aan de hand is, wat je kind nodig heeft en of er extra hulp of overleg nodig is met bijvoorbeeld de kwaliteitscoördinator. Zo zorgen we er samen voor dat je kind de juiste ondersteuning krijgt.