Zorg op school
Om goed te kunnen leren moet een kind goed in zijn vel zitten. Het is dus belangrijk om de ontwikkeling van een kind te volgen. Observaties, toetsen en reflectiegesprekken maken dat mogelijk. Resultaten en bevindingen worden besproken in de kindrondjes en tijdens de studiedagen binnen het team.
De leerkrachten worden begeleid door de kwaliteitscoördinatoren. De kwaliteitscoördinatoren begeleiden de leerkrachten m.b.t. zorg in de groep, de organisatie van het klassenmanagement en eventueel contact met derden. Het is mogelijk dat kinderen in dezelfde groep verschillend werk maken, omdat ze op andere niveaus werken, of dat kinderen lessen volgen in een andere groep.
Kwaliteitscoördinatoren
De kwaliteitscoördinatoren zijn een belangrijke schakel in het totale zorgsysteem van de school. De taken bestaan uit het coördineren van alle zaken rondom het kind. De kwaliteitscoördinator is dan ook aanwezig bij de zorggesprekken. Ook coacht/begeleidt de kwaliteitscoördinator de leerkracht wanneer dit noodzakelijk/wenselijk is.
Dossier
Zodra er sprake is van een speciale hulpvraag ten aanzien van een kind wordt dit in het dossier vermeld. De hulpvraag kan van de leerkracht en/of de ouders komen. In het dossier bewaren we alle gegevens van het kind zoals; signalering, verslagen van onderzoeken, rapport gegevens, hulpverlening, verslagen van gesprekken en dergelijke. Wij vinden het belangrijk om van elk kind een volledig beeld te hebben van zijn of haar ondersteuningsbehoeften. Het is een belangrijk middel voor de school en is toegankelijk voor ouders. U kunt voor inzage een afspraak maken met de directie van de school.
Het leerlingvolgsysteem
Naast de methodetoetsen gebruiken wij methode onafhankelijke toetsen van de IEP. Voor de kinderen in de onderbouw wordt gebruik gemaakt van observaties in BOSOS. Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling wordt twee keer per schooljaar (november en mei) de observatielijst van de Kanjertraining ingevuld door de kinderen en/of de leerkrachten. De gegevens van de toetsen en observatielijsten verschaffen de leerkracht het inzicht dat nodig is om te komen tot interventies als verlengde instructie, extra of aanvullende aanpassingen in het leerstofaanbod of pedagogische afstemming.
Extra ondersteuning i.s.m. IJssel|Berkel
Om de extra ondersteuning aan kinderen zo goed mogelijk te regelen werken de schoolbesturen (23) van 96 scholen in de gemeenten Brummen, Zutphen, Voorst, Lochem, Berkelland en een deel van Bronckhorst (Vorden, Wichmond en Kranenburg) samen in het samenwerkingsverband IJssel Berkel. Onze school maakt deel uit van dit samenwerkingsverband.
Schoolondersteuningsprofiel
In ons schoolondersteuningsprofiel staat beschreven welke ondersteuning onze school kan bieden (zie onze website). We maken daarin onderscheid tussen basisondersteuning en extra ondersteuning. Basisondersteuning is de ondersteuning die iedere school in de regio biedt. De basisondersteuning is voor alle scholen, en dus voor alle kinderen, gelijk. Voor ieder kind dat extra ondersteuning nodig heeft, kan een arrangement op maat gemaakt worden. Deze extra ondersteuning wordt besproken met de onderwijscoach en de orthopedagoog van IJssel I Berkel. Bekijk ons schoolondersteuningsprofiel op onze website www.kindcentrumhetpark.nl/Digitaal-loket/Downloads. Denkt u dat uw kind extra ondersteuning nodig heeft? Ook daarover vindt u op onze site uitgebreide informatie.
Ondersteuningsteam
Onze school kent een Ondersteuningsteam (OT) voor de bespreking van kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte. U als ouder wordt altijd uitgenodigd om deel te nemen aan de bespreking over uw kind. Aan het ondersteuningsteam nemen verder deel:
- de betreffende leerkracht een kwaliteitscoördinator
- de onderwijscoach (vanuit het samenwerkingsverband)
- de jeugdconsulent (vanuit Team voor Elkaar van de gemeente Brummen)
- daarnaast kunnen ook partners op afroep deelnemen aan het overleg, bijvoorbeeld een orthopedagoog of logopediste.
In het Ondersteuningsteam bespreken we samen met u de hulpvraag: wat heeft uw kind nodig om een bepaald doel te behalen? Daarbij kijken we ook naar andere factoren; zoals de groep, de school en de thuissituatie. In iedere bespreking komen ook de positieve aspecten en de talenten van uw kind aan de orde. Van ieder OT wordt een verslag gemaakt, dat door ouders ondertekend wordt.
Voor ieder kind dat “extra ondersteuning” nodig heeft, kan het Ondersteuningsteam een arrangement op maat aanvragen. Heeft uw kind “zware ondersteuning” nodig, dan kan een (tijdelijke) lesplaats in het speciaal (basis)onderwijs de meest passende plek zijn. In dat geval vragen we hiervoor een ‘toelaatbaarheidsverklaring’ aan bij het samenwerkingsverband. Met deze verklaring heeft uw kind recht op plaatsing op een school voor speciaal (basis)onderwijs.
Passend onderwijs
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Met Passend Onderwijs is het mogelijk om ondersteuning op maat te bieden voor alle kinderen die dit nodig hebben. Zo hebben zij de beste kansen op een passende vervolgopleiding en kunnen zij meedoen in de samenleving. Daarnaast werken we nauw samen met partners vanuit de jeugdhulp, zodat kinderen en hun ouders zowel op school als thuis passende ondersteuning krijgen. Meer informatie over passend onderwijs is te vinden op https://www.ijsselberkel.nl/
Zorgplicht
Scholen zijn verplicht om een passende onderwijsplek te vinden voor kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte. Dit heet de zorgplicht. Of uw kind nu “gewoon” of “anders” leert: elke school heeft de plicht een passend aanbod te bieden. Het liefst op de reguliere basisschool. En als dat niet kan, dan op een andere basisschool, in het speciaal basisonderwijs of in het speciaal onderwijs. Altijd in samenspraak met u als ouder of verzorger. “Gewoon als het kan, speciaal als het moet.”
Team voor Elkaar
De gemeente Brummen heeft “Team voor Elkaar”, dit is één loket voor alle jeugdzorg. Dat betekent dat de gemeente gaat over: welke zorg geboden wordt, hoe iemand die zorg nodig heeft hier toegang toe krijgt, en hoe bepaald wordt wie van welke vorm van jeugdzorg gebruik mag maken. De gemeente is verantwoordelijk voor de preventie, ondersteuning, begeleiding, hulpverlening en behandeling bij problemen in het gezond opgroeien van kinderen en jongeren tot 23 jaar.
Team voor Elkaar is voor vragen en advies bereikbaar. Op werkdagen van 9.00 uur tot 12.00 uur via telefoonnummer 0575- 568 568 of per mail info@teamvoorelkaar.nl . Meer informatie over opvoeden en opgroeien, met waardevolle tips voor ouders staat op www.opvoeden.nl.
Iedere week is Bianca Sanderman een ochtend bij ons op het kindcentrum. Bianca werkt als consulent voor Team voor Elkaar (gemeente Brummen) en is voor alle ouders beschikbaar voor vragen over bijvoorbeeld opvoeding, ontwikkeling, financiën, onderwijs enzovoort.
Bianca is iedere dinsdagochtend aanwezig van 9.00 uur tot 12.00 uur. U kunt vrijblijvend bij haar binnenlopen. Goed om te weten:
- Bianca is direct beschikbaar voor korte vragen. Voor zaken die meer aandacht of tijd nodig hebben wordt een afspraak
gemaakt.
- Bij kortdurende (advies)gesprekken wordt er geen dossier opgebouwd bij de gemeente.
- Bianca is niet verbonden aan Kindcentrum het P@rk. Ze is een externe en onafhankelijke partij.
- U kunt Bianca vinden in het eerste kantoortje in de gang naast de keuken (gebouw Onderwijs). U mag gerust door de school
heen lopen óf gebruik maken van de achteringang.
Wat is “samen goed voor elkaar”?
“Samen goed voor elkaar” is een campagne van de gemeente samen met de lokale maatschappelijke partners (zoals bijvoorbeeld Verian, Riwis, GGD en SWB). Met deze campagne willen zij alle inwoners zo goed mogelijk informeren over alle veranderingen die op het gebied van zorg, ondersteuning, participatie en jeugdhulp plaats vinden.
GGD op school
De schoolarts, verpleegkundige en logopediste die de verschillende onderzoeken op onze school uitvoeren zijn verbonden aan de GGD Regio Noord- en Oost-Gelderland, locatie Warnsveld. De schoolarts houdt enkele keren per jaar spreekuur in ons gebouw en is te vinden naast het kantoor van de intern begeleider. Aan onze school zijn de volgende mensen van de GGD verbonden:
Jeugdarts: Anneloes van Tintelen (verpleegkundig specialist)
Gezonde school adviseur: Martijn Sak
Jeugdverpleegkundige: Saskia Maas
Logopediste GGD: Marianne Schot
Meer informatie vindt u op www.ggdnog.nl.