'Onderwijs is meer dan het overdragen van kennis'

Geen enkel kind is hetzelfde. Elk kind mag vertrouwen op een persoonlijke benadering door gekwalificeerde medewerkers. In ons kindcentrum houden we zoveel mogelijk rekening met de verschillende kwaliteiten, talenten en ambities van kinderen en medewerkers.

Lees meer over onze werkwijze, met o.a. Early Bird en maatschappelijke oriëntatie.

Onderzoekend leren door creatief te denken

Als kindcentrum leveren we samen een bijdrage aan de totale ontwikkeling van kinderen van 0 tot 13 jaar tot zelfredzame, verantwoordelijke en sociale burgers.  We creëren een plek waar de scheidslijn tussen onderwijs en opvang vervaagt, waar kinderen hun talenten in brede zin kunnen ontdekken en ontwikkelen en waar wij ze voorbereiden op de maatschappij van de toekomst.

Onze groepen

De groepen binnen ons kindcentrum zijn verdeeld in een onderbouw (OB) met leerjaar 1 en 2, middenbouw (MB) met leerjaar 3 t/m 5 en een bovenbouw (BB) met leerjaar 6 t/m 8. De kinderen werken vanuit cognitieve doelen en persoonlijke doelen. Hierdoor kan elk kind zich op zijn/ haar eigen niveau ontwikkelen. De leerkrachten hebben vooral een coachende en begeleidende rol en stimuleren het eigenaarschap van de kinderen.

Eigen leerproces Doety Art97

Binnen alle leerjaren besteden wij veel aandacht aan het individuele kind. Wij bieden onze kinderen een uitdagende leeromgeving. In het kader van de zelfstandigheid zijn kinderen verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Via een kindgesprek en het portfolio delen kinderen hun ontwikkeling met de leerkracht en hun ouders. De sfeer waarin deze ontwikkeling plaatsvindt, vinden wij erg belangrijk. Het kind moet zich veilig en gewaardeerd voelen op school. Een kind dat lol in leren heeft, komt tot prima presteren. Niet alleen op cognitief gebied, maar ook op sociaal emotioneel vlak.

Maatschappelijke oriëntatie

We willen kinderen meer bieden dan kennis alleen. Daarbij denken we bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van zelfvertrouwen en zelfkennis, leren omgaan met anderen, leren omgaan met emoties en gebruik maken van creatieve mogelijkheden.

Door kennis te maken met andere culturen, leren kinderen elkaar respecteren. Dit als voorwaarde om samen te kunnen werken en spelen. Leren van en met elkaar vinden wij van groot belang. Dat betekent niet dat je het altijd met elkaar eens hoeft te zijn, maar wel dat je de mening van elkaar moet kunnen respecteren en begrijpen.

Lesmethoden

We werken met de nieuwste versies van lesmaterialen van educatieve uitgeverijen:

  • Onderbouw: Sil op School
  • Nederlandse taal: Taal Actief
  • Aanvankelijk lezen, Technisch lezen, Begrijpend lezen: Veilig Leren Lezen en Blink lezen.
  • Schrijven: Pennenstreken
  • Rekenen en wiskunde: Getal en ruimte jr.
  • Engels: Join in Ipockets (groep 1 t/m 3) en Our Discovery Island (groep 5 t/m 8).
  • Ons kindcentrum heeft een officieel keurmerk en volledige erkenning van de landelijke standaard VVTO. Kinderen voelen zich veilig en vrij om te communiceren met leeftijdsgenoten met een andere taal en cultureel achtergrond. Medewerkers maken gebruik van anders taligen en hun moedertaal in de lessen. Kinderen ontwikkelen mede hierdoor interculturele en internationale competenties.
  • Blink: voor Wereldoriëntatie, Geschiedenis en Natuur & techniek.
  • Oriëntatie op mens en wereld is onderverdeeld in vakken die onderling sterke samenhang vertonen (aardrijkskunde, geschiedenis, samenleving, techniek, milieu, gezond en redzaam gedrag, natuuronderwijs en burgerschap).
  • Bevordering sociale redzaamheid, waaronder gedrag in het verkeer: Leer in het verkeer, Klaar over.
  • Bewegingsonderwijs: Basislessen Bewegingsonderwijs.