Om goed te kunnen leren moet een kind goed in zijn vel zitten. Daarom is het belangrijk om de ontwikkeling van een kind te volgen. Dat doen we door te observeren, maar ook door te toetsen. En vervolgens de bevindingen en resultaten met elkaar te delen in groepsbesprekingen.

Onze zorgcoördinatoren begeleiden de leerkracht bij het organiseren van de lessen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat leerlingen in dezelfde groep verschillend werk maken, omdat ze op andere niveaus werken, of dat kinderen lessen volgen in een andere groep.

Zorgcoördinatoren

De zorgcoördinatoren zijn dus een belangrijke schakel in het totale zorgsysteem van onze school. De taak van deze gespecialiseerde leerkrachten bestaat uit het coördineren van alle zaken rondom de leerlingenzorg.

Onze zorgcoördinatoren zijn dan ook aanwezig bij de zorggesprekken en zij nemen op verzoek van leerkrachten en ouders leer- en/of gedragsproblematiek onderzoeken af. Ook coacht/begeleiden de zorgcoördinatoren de leerkracht wanneer dit noodzakelijk/wenselijk is op het gebied van de zorgverbreding.

Leerlingdossier zorg-begeleiding

Zodra er sprake is van een speciale hulpvraag ten aanzien van een leerling door de leerkracht en/of de ouders wordt dit in het leerlingdossier vermeld. In het leerlingdossier staan alle gegevens van het kind: toetsuitslagen, signalering, diagnose en hulpverlening zoals onderzoeken, gesprekken etc. Dit dossier is een belangrijk middel voor de school en is toegankelijk voor de ouders. U kunt voor inzage een afspraak maken met de directie van de school. Wij vinden het belangrijk om van elk kind een volledig beeld te hebben van zijn of haar onderwijsbehoefte.

Het leerlingvolgsyteem

Naast de methodegebonden toetsen gebruiken wij methode onafhankelijke toetsen van het IEP. Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling wordt twee keer per jaar de sociaalcompetentie observatielijst ingevuld door de leerkrachten. Deze toetsen en observatielijsten verschaffen de leerkracht inzicht dat nodig is om te komen tot interventies als verlengde instructie, extra of aanvullende aanpassingen in het leerstofaanbod of pedagogische afstemming.