Onderwijs is meer dan het overdragen van kennis

Geen enkel kind is hetzelfde. Elk kind mag vertrouwen op een persoonlijke benadering door gekwalificeerde medewerkers. Daltononderwijs draait om het ontwikkelen van het kind als persoon; zelfregulatie, zelfverantwoordelijkheid, samenwerken, sociaal-emotionele ontwikkeling, initiatieven durven nemen en creatief te zijn.

Om te leren leven door te leven, leren werken door te werken en leren samenleven door samen te leven.

De groepen binnen ons kindcentrum zijn verdeeld in een onder- , midden- en een bovenbouw. De kinderen werken vanuit cognitieve doelen en persoonlijke doelen. Hierdoor kan elk kind zich op zijn/ haar eigen niveau ontwikkelen. De leerkrachten hebben vooral een coachende en begeleidende rol en stimuleren het eigenaarschap van de kinderen.

Dalton: vijf kernwaarden

De visie over opvoeding en onderwijs wordt binnen daltononderwijs samengevat in vijf kernwaarden.

Continurooster

We werken met een continurooster. Alle kinderen hebben dezelfde schooltijden, blijven tussen de middag op school en eten bij de leerkracht.

De groepen 3 t/m 8 hebben in de ochtend een kwartier pauze om te eten en te drinken. Alle groepen hebben tussen de middag een half uur pauze. Tijdens deze pauze gaan de kinderen een halfuur naar buiten. Op de woensdag is er tussen de middag geen pauze. Bij de groepen 1 en 2 kan meer tijd ingeruimd worden voor speeltijd.

Om 8.20 uur worden de schooldeuren geopend en kunt u samen met uw kind naar binnen. In de onderbouw kunt u iedere dag uw kind in de klas brengen. Dit mag tot 8.30 uur, dan beginnen de lessen en gaan de ouders de klas weer uit. Vanaf de middenbouw zijn er vaste dagen waarop u uw kind in de klas kunt brengen. De overige dagen neemt u buiten afscheid en gaan de kinderen zelfstandig naar de klas. De leerkracht communiceert bij de start van het schooljaar hoe dit precies werkt.

Verantwoording onderwijstijd

Op Dalton kindcentrum het P@Rk werken we doelgericht aan onze doorlopende ontwikkelingslijnen. Kinderen worden van jongs af aan uitgedaagd om kennis op te doen en vaardigheden te ontwikkelen. Een schoolweek kent bij ons 25 lesuren. De indeling van deze “onderwijstijd” heeft als basis het aantal uren dat onze methodes (kernvakken, taal, spelling, lezen en rekenen) voorschrijven, om op deze manier aan tenminste de kerndoelen te kunnen voldoen.

Maatschappelijke oriëntatie

We willen kinderen meer bieden dan kennis alleen. Daarbij denken we bijvoorbeeld aan: het ontwikkelen van zelfvertrouwen en zelfkennis, leren omgaan met anderen, leren omgaan met emoties en gebruik maken van creatieve mogelijkheden. Door kennis te maken met andere culturen, leren kinderen elkaar respecteren. Dit als voorwaarde om samen te kunnen werken en spelen. Leren van en met elkaar vinden wij van groot belang. Dat betekent niet dat je het altijd met elkaar eens hoeft te zijn, maar wel dat je de mening van elkaar moet kunnen respecteren en begrijpen.

Groepsindeling

Bij de start op school worden leerlingen in één van de twee kleutergroepen geplaatst. Leerjaar 1 en 2 zitten samen in één klas. De school neemt hierin de volgende factoren mee:

  • De leeftijd en datum van plaatsing in het schooljaar.
  • De verdeling van jongens en meisjes tussen beide onderbouw-groepen en leerjaren.
  • De verdeling van familieleden.
  • Het totale aantal leerlingen per groep.
  • Het totale aantal leerlingen per leerjaar in één groep.
  • De verwachte belasting voor de groep/leerkracht door al aanwezige zorg.

Enkele weken voor de 4de verjaardag neemt de leerkracht contact op voor het maken van wenafspraken en het plannen van de intake. Dan krijgt u ook te horen in welke groep uw kind is geplaatst.

Bij de overgang naar een volgend leerjaar, worden de leerlingen zo nodig opnieuw verdeeld en in een groep geplaatst. Er wordt gekeken naar:

  • Een evenwichtige verdeling van kinderen die extra begeleiding nodig hebben.
  • Broertjes en zusjes, zij worden bij voorkeur in verschillende groepen geplaatst, tenzij er een reden is om dit niet te doen.
  • Een evenwichtige verdeling van aantallen per jaargroep in een heterogene groep.
  • Elk kind zit met kinderen in de groep met wie het graag/goed speelt en/of samenwerkt.
  • Een evenwichtige verdeling jongens/meisjes indien mogelijk, juiste leeftijdsopbouw en sociale context.

Lesmethoden

We werken met de nieuwste versies van lesmaterialen van educatieve uitgeverijen. Klik hier voor een overzicht van onze lesmethoden.

In de groep

Binnen de groep besteden wij veel aandacht aan het individuele kind. Wij bieden onze kinderen een uitdagende leeromgeving. In het kader van de zelfstandigheid zijn kinderen verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Via een kindgesprek delen kinderen hun ontwikkeling met de leerkracht en ouders. De sfeer waarin deze ontwikkeling plaatsvindt, vinden wij erg belangrijk. Het kind moet zich veilig en gewaardeerd voelen op school. Een kind dat plezier in leren heeft, komt tot een optimale ontwikkeling. Niet alleen op cognitief gebied, maar ook op sociaal en emotioneel vlak.

Gebruik van de chromebooks/iPads en mediawijsheid

Binnen ons daltononderwijs draait alles om eigenaarschap, en dat zie je ook terug in de visie op mediawijsheid. Kinderen zijn handig en ze zijn snel in het oppakken van nieuwe technologie. Ze weten niet beter dan dat de wereld hen de mogelijkheid biedt om gebruik te maken van (spel)computers, Chromebooks, iPads, mobiele telefoons en televisie. Ze kunnen zich niet voorstellen hoe je zou moeten leven zonder al die middelen. Maar handigheid en gretigheid leidt nog niet tot wijsheid. Wat is wijsheid als het gaat om het gebruik van media? Wat willen we kinderen eigenlijk leren op dit gebied?

Voor onze visie op mediawijsheid, nemen we de persoonlijke ontwikkeling van het kind als uitgangspunt. Een mediawijze leerling kan op zelfbewuste wijze gebruikmaken van de positieve mogelijkheden die media bieden. Positief gebruikmaken van media gaat veel verder dan het aanleren van computervaardigheden, of het goed leren zoeken op internet. Wij willen de kinderen begeleiden in het mediagedrag, aanmoedigen om nieuwe toepassingen te gaan onderzoeken, de waarde ervan te onderzoeken en natuurlijk het inzetten van media bij de eigen persoonlijke doelen.

Hoe zien we dit terug in de school? Elke bouw werkt met digitale schoolborden en vanaf de middenbouw leren de  kinderen werken in de digitale leeromgeving “MOO”. Daarnaast werken de leerlingen met chromebooks voor o.a. het verwerken van taal en spelling, het maken van een spreekbeurt of informatie opzoeken op internet.

Inspectie

Onze school valt onder het Rijksinspectiekantoor Zwolle. De inspectie toetst het schoolplan en de jaarplannen, controleert de leerlingenaantallen, -opbrengsten en -administratie. Een verslag van het laatste inspectiebezoek kunt u vinden op www.onderwijsinspectie.nl.